SİNEMA Alman Popüler Sineması da “Terörizm”e bulaştı Baader Meinhof Kompleksi
Stefan Aust’un araştırma kitabından senaryolaştırılan film, 1967’de Almanya’daki Vietnam savaşı karşıtı hareket ve İran Şahı protestolarıyla başlıyor. Bu yıllardan itibaren RAF’ın çekirdek ekibini takibe alıp 1977’deki şaibeli ölümlerine kadar izleyen film karşımıza sürekli çıkan iki tartışmayı ısıtıp tekrar getirmiş oluyor. Bu tartışmalardan kuşkusuz ilki gerçekle örtüşmesi meselesi. Örgütün işlediği cinayet ve kaçırma suçlarının tarihsel olarak doğru ifade edilmediği sıkça yapılan yorumlar arasında. Kilit konulardan başka biriyse örgüt elemanlarının hapiste ölümleri; yıllardır yapılan öldürüldüler mi, topluca intihar mı ettiler tartışması hiçe sayılıyor.
Bir diğer tartışma da kendilerine şehir gerillaları diye adlandıran bir grup insanın pop ikonu haline getirilmesi. Film çıkışından itibaren karakterleri olduğu gibi ifade etmek iddiasında olsa bile önce görsel olarak onları biraz cilalıyor, sonra da hızlı birer dramatik hikayeyle karakterize ediyor.
Dolayısıyla iki buçuk saat izledikten sonra kim olduklarının, niye ve nasıl silahlı eylemlere giriştiklerinin cevabını alamadan salondan ayrılıyoruz.
Orhan Göztepe